onsdag 9 mars 2016

Petersham Nurseries

I södra London i Richmond ligger pärlan Petersham Nurseries. 
Hade hört så mycket om stället.


 I fjol i samband med besöket på CFS hyrde vi bil och begav oss på en liten roadtrip. 
Första stoppet var just här. Det går att ta sig hit med tunnelbana och buss också tror jag. 


Visste egentligen inte så mycket, annat än att kända kockar brukar gästspela här, bland annat flera svenska. 
Så, att det fanns en bra restaurang var ungefär min enda förhandsinformation. 
Den är till och med omnämnd i Guide Michelin, så ni förstår nivån.


Ett otroligt mysigt ställe i bohemisk stil. Inte så mycket handelsträdgård däremot. 
Här hittas mer av inredning men givetvis även trädgårdsrelaterade saker. 
Många statyer, stora urnor och vintagemöbler. 


Inget ställe man åker till för att storshoppa växter även om jag lyckades fylla en hel korg haha… 


Näe, hit åker man för restaurangens skull (boka bord är ett måste..) eller för att handla inredning, men också för att få inspiration i största allmänhet. Det finns en cafédel också. 


Ett mycket trevligt utflyktsmål.
 Rekommenderas!


Om man tagit sig hit med bil är det lätt att ta sig till Ham House & Garden som ligger alldeles runt hörnet. 
Bilder därifrån i nästa inlägg. 


°
Vilken fördel det är att ha bil när man ska kuska runt och titta på trädgårdar, 
men jag är glad att jag slapp köra… 


/Charlotte

5 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

ÅÅÅhhhhh vilket mysigt ställe !!!
Ser ut som ett sånt ställe man kan gå hur länge som helst på eller bara sitta och njuta på caféet.
Tack för inspirationen !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Inger sa...

Charmigt! Får inte missa nästa inlägg, Ham House & Garden, där jag var för typ hundra år sedan. Kommer inte ihåg så mycket.
Kram

Meta sa...

Wow vilket ställe Stor plånbok och mycket plats ser jag att det behövs om man ska dit. Härligt tack för att du visade det och lite inspiration fick jag allt
Ha en fin förvår
Kram Meta

Anonym sa...

Hej, javisst är det ett fantastiskt ställe och man tar på tunnelbanan till Richmond upon thames och promenerar utmed ängarna i ca 30 min, en fantastisk promenad med the Terrence garden som är öppen alla dagar.. Kew Garden och Hampton court ligger även dem i samma områden. Kram Inger

an angel at my table sa...

Underbart ställe! Tyckte speciellt mycket om den söta dubbla blå klematisen på den första bilden!! Åh vad underbart med en trädgårds resa till Trädgårdslandet Nr1 England!!!